Hatebreed - Live Dominance

13-04-09 00:00:00 / door nielsdebruijn / band: Hatebreed / album: Hatebreed - Live Dominance (2009)

Hatebreed - Live Dominance

CD van de week Week 16 2009

Hatebreed, één van de grootste hardcore bands ter wereld, die al jarenlang uitstekend metal en hardcore samen weet te smelten. Of je de muziek nu wel of niet kan waarderen, de prestaties van Hatebreed zijn indrukwekkend. Live is Hatebreed een massieve wals die iedereen opfokt en de zaal helemaal neer weet te halen. Eindelijk kunnen de fans thuis ook genieten van één van hun live prestaties: de dvd Live Dominance is uit. Opgenomen tijdens de Supremacy tour in een uitverkocht Harpo's, Detroit.

Wat absoluut niet vaak genoeg vermeld kan worden is de kwaliteit van het beeld. De trailer of de rips die op internet circuleren doen het HD beeld absoluut geen recht aan, zelfs als je beeldscherm nog niet HD (ready) is. De 75 minuten durende show wordt kraakhelder in beeld gebracht en is een genot om naar te kijken. Er wordt gebruikt gemaakt van meerdere camera’s en hoewel dat niets nieuws onder de zon is zijn er veel momenten tijdens de show waar je tegelijk beeld van twee camera’s ziet. Dat levert af en toe een minder prettig beeld op, omdat je de aandacht moet verdelen maar vaker wel dan niet ziet het er bruut uit. Stel je links in beeld Jamey voor die schreeuwt om de boel af te breken (wat je vaak zal horen) en je ziet tegelijk rechts in beeld het publiek die zijn commando gewillig opvoert (wat je vaak zal zien). Af en toe zijn de beelden een klein beetje te donker maar over het algemeen is de weergave van de band sterk in beeld gebracht. Genoeg afwisseling tussen de bandleden en veel shots van een kolkende massa. De band gaat lekker los en speelt een solide show waarop niets aan te merken is.

De extra’s zijn echter maar matig. Hoewel er naast de extra nummers ("Destroy Everything", "Doomsayer", "Proven", "Last Breath", "Tear it Down" en "Under the Knife") nog zeven andere features op de disc staan zijn deze te kort en niet echt interessant genoeg om vaker dan één keer te bekijken. Zo zijn de rit naar de show, de tattoo gallery en het opbouwen van het podium bijzonder saai. De mini docu Behind the Hate (20 minuten) is wel aardig en laat meer van de bandleden en hun gedachten over de scene zien. De laatste R.I.P. is meer een verplicht nummertje en mist impact. Ook de extra beelden van fans zijn niet zo leuk om te bekijken, misschien omdat Hatebreed niet zulke leuke fans als Slayer heeft (zie de Slayer dvd War at the Warfield).

Je zult je bij de aanschaf van de dvd moeten afvragen hoe boeiend je de set vindt. Dat is namelijk het belangrijkste gedeelte van de dvd en het meest de moeite waard. Vrijwel allemaal zijn het nieuwere nummers en er komt geen bijzondere cover of b-side voorbij. Is 75 minuten van een geliefde band in prachtig beeld en geluid genoeg dan kun je deze dvd niet laten liggen. Anders kun je je geld maar beter bewaren voor het aankomende coveralbum van de jongens uit Amerika. Of gewoon ergens anders aan uit geven.

<< Pink Razors - Leave Alive Frans Huxie - Caprice De La Dčesse >>