Muletrain - Crashbeat

07-05-09 22:34:00 / door mano-revolver / band: Muletrain / album: Muletrain - Crashbeat (2009)

Muletrain - Crashbeat

'Crashbeat' is alweer het derde album van de Spaanse formatie Muletrain. De band zelf had ik nog nooit van gehoord, maar ironisch genoeg had ik nog wel een 10" in de kast staan van de band waaruit Muletrain in 2001 is ontstaan; Aerobitch. Achteraf een niet al te bijster interessante band uit de begindagen van People Like You Records. Uiteraard is dat allemaal verleden tijd en ga ik deze band niet afrekenen op releases van pak 'em beet tien jaar geleden en richt ik al mijn pijlen op 'Crashbeat'.

Het eerste wat opvalt is dat het geheel aardig is vormgegeven, leuk artwork, een mooie digipak die aan twee kanten uitklapt en naast een audio cd ook nog eens een dvd bergt die een documentaire bevat. Het gaat natuurlijk om de muziek, maar het oog wil ook wat en platenlabel Beat Generation (tevens de titel van een Lookout! sampler en het logo lijkt ook verdacht veel op de frontcover van desbetreffende sampler) bedient je wat dat betreft op je wenken.

Maar zodra de cd in de stereo zijn eerste ronden doet valt er nog iets op, de muziek is verrassend explosief en zeer divers. De band weet op een overtuigende manier punkrock, speedrock, rock 'n' roll met een vleugje hardcore en surf te mixen en doet hierbij denken aan bands als Zeke, Turbonegro en uiteraard ons eigen Peter Pan Speedrock. De band rocked er dan ook aardig op los en de dertien nummers die 'Crashbeat' rijk is gaan er, ondanks enkele mid-tempo rockers, in hoog tempo doorheen. De dvd daar in tegen vind ik persoonlijk een stuk minder interessant. Maar dat is slechts smaak, documentaires vind ik vaak al vrij saai om te kijken van bands waar ik idolaat van band dus laat staan van een band die ik helemaal niet ken. Vanzelfsprekend is het wel een leuke extra voor mensen die hier wel waarde aan hechten maar welicht was een volledige live show leuker voor oog en oor geweest.

Al met al toch een aangename kennismaking met deze Spanjaarden. Dagelijkse kost is het niet maar Muletrain zal zeker nog eens voorbij gaan komen na de verplichte luisterbeurten tot het schrijven van een recensie. Iets wat niet gezegd kan worden van een aantal van de andere releases die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen.

BEAT GENERATION

<< The Sea - Get It Back Hatebreed - For the Lions >>