Nim Vind - The Stillness Illness

28-06-09 00:30:00 / door mano-revolver / band: Nim Vind / album: Nim Vind - The Stillness Illness (2009)

Nim Vind - The Stillness Illness

Een kleine vier jaar geleden verraste de Canadese band Nim Vind vriend en vijand met het debuutalbum ‘The Fashion Of Fear’ en de reeks aan Europese shows die daarop volgde.  Echter werd het na de breuk met Fiend Force Records angstig stil rondom een vervolg, ik sprak de beste man namelijk al in februari 2007 (!) over dit album. Maar nu is de opvolger van ‘The Fashion Of Fear’ toch eindelijk hier; ‘The Stillness Illness’!

Ondanks dat Nim Vind lang over zijn nieuwe plaat heeft gedaan is er qua sound gelukkig geen spat veranderd. Wel is deze tot in de puntjes geperfectioneerd zonder dat het geluid helemaal kapot is geproduceerd. Hierdoor is wel het ultieme Nim Vind album ontstaan wat vanaf de opener ‘Killing Saturday Night’ tot de laatste (Europese bonus)track ‘The Still Blue’ klopt als een zwerende vinger. Maar wanneer je denkt met een pure horrorpunk band te maken te hebben zal je mede door een aantal (semi-)akoestische tracks en teksten van bijvoorbeeld een song als ‘Blood Clots… Rise Of The Police State’ bedrogen uitkomen. Nim Vind is niet in één hokje te plaatsen en naar eigen zeggen is dit ook één van de redenen waarom de band zo lang geen label heeft weten te vinden

Het zou dan ook eeuwige zonde geweest zijn als deze dertien nummers op de plank hadden blijven liggen. Elke seconde die deze cd voorbij tikt klopt, de (achtergrond)vocalen passen perfect in de originele en melodieuze sound. Ondanks dat dit ‘gewoon’ een punkrock plaat is heb je toch het gevoel naar iets heel nieuws te luisteren, aan het geluid van Nim Vind zitten teveel haken en ogen om een passende vergelijking te maken. Dit kan je maken of breken, maar in het geval van deze Canadezen ga ik toch voor het eerste. Fiend Force, hier krijgen jullie spijt van.

SiLVERDUST RECORDS

Score: 85/100

<< Boozed - One Mile Paint it Black - Amnesia >>