Mischief Brew: twee shows, twee keer goed

08-07-09 21:21:00 / door pureandsimple / band: Mischief Brew / album: Mischief Brew - Songs From Under The Sink / concert: 05-07-09 - Mischief Brew - Move, The - Arnhem

Nu Against Me! doorgebroken lijkt te zijn en artiesten als Austin Lucas en Chuck Ragan een voet aan de grond krijgen bij een groter publiek kan ik me niet voorstellen dat de semi-akoestische punkrock van Erik Peterson/ Mischief Brew niet groot gaat worden. Zeker als er een goed, en iets meer gestructureerd, album uitkomt kan het haast niet meer fout gaan. Ik durf zelfs te stellen dat de show van afgelopen zondag een oude AM! vibe had die door geen enkele show dit jaar nog zal worden overtroffen. Een groter compliment kan ik haast niet meegeven! Erg cool dat ik een soort van duoshow kon opzetten dankzij samenwerking met KraakThomas wie ik dan ook alle lof wil geven gezien dankzij hem de dag nog een stuk cooler is geworden dan dat hij in eerste instantie zou zijn. Bij deze dus!

ARNHEM
Als ik binnenloop is de band, met de uiterst vriendelijke tourmanager Gunnar, al binnen. Ze hebben bij hem thuis geslapen en de band ziet er goed uitgerust uit ook al is te merken dat de laatste dagen van de tour zijn aangebroken. Het is heet in Nederland en de band nuttigt grote hoeveelheden bier en cola terwijl er mondjesmaat wat volk binnenkomt. In The Move staan uiteindelijk een mannetje of dertig dappere heren en damens binnen te genieten van de band én de nieuwe airco. Er is er voor vandaag besloten om overdag een versterkte set te spelen en 's avonds een akoestische. Op zich geen vreemde keus, maar later op de avond blijkt dat Erik Peterson dusdanig veel beter af is zonder zijn begeleidingsband dat ik hoop dat, ondanks de vriendelijke bandleden, hij nooit meer in deze formatie komt touren. Wat me opvalt is hoe tof shows in The Move eigenlijk zijn, maar dat sinds de The Stage de locatie is geworden voor shows, het beneden eigenlijk niet meer berust is op muzikaal geweld vanaf het podium. Dat blijkt niet alleen door het geluid, maar ook als de top van het kabinet afdondert. Uiteindelijk blijkt er allemaal niets aan de hand te zijn en wordt de set gewoon voortgezet. Nummers als Thanx Bastards, Bury Me In Analog en Nomads Revolt klinken uitstekend en blijken ook met alleen een elektrisch gitaar goed overeind. De set bevat opvallend veel meer midtempo nummers in vergelijking tot de Trashfest set, die me toch behoorlijk tegenviel. Dan was het op deze brakke en hete zondagmiddag al een heel stuk beter en al met al een prima show.

DEN BOSCH
Vanuit Arnhem wordt er vrijwel direct naar Den Bosch gereden waar de kleine man met de grote stem het akoestisch en solo moet gaan doen. Als voorprogramma zal Antillectual de akoestische EP presenteren en een bijbehorende set ten gehore brengen. De band lijkt tussen de nummers door nog ietswat ongemakkelijk te zijn zonder het bekende gitaargeweld, maar tijdens de nummers is daar niets van te merken. Opvallend hoe ook de oude nummers in akoestische variant ook bijzonder aangenaam klinken. Alles bij elkaar een goede en bovenal leuke set die de stemming er al een beetje in weet te brengen.

Helaas zit er een uur tussen de Antillectual set en het moment dat Erik Peterson een gitaar omdoet. Het blijkt een speciale avond te gaan worden als de eerste grappen over de door de bandleden gemaakte setlist gemaakt worden. “Are these all my songs?”, vraagt de zanger/ gitarist zich af terwijl het meegereisde tourgezelschap bordjes met 'midget' omhoog houdt. Wat mij opvalt, zodra de eerste tonen vallen is, de nummers eigenlijk veel cooler met alleen een gitaar dan met al die zigeuner en hoempapa invloeden zoals op de plaat. Speciaal voor deze avond staan er enkele extreem oude nummers en covers op het menu. Zo wordt Midnight Special, The Day The Nazi Died en als hoogtepunt het compleet misplaatste verzoek van de barman Bob, van Nofx, gespeeld. Alles onder luid geklap en gezang van de 25 man die in de soort van woonkamerachtige setting van het gebouw van vereniging Ontspoord staan. Dansend door de zaal, op de bar of op een stoel staand speelt de vriendelijke kerel een dik uur lang naar hartenlust. Als er, net als in Arnhem, wordt afgesloten met Roll Me Through The Gates of Hell weet iedereen dat ie iets speciaals heeft meegemaakt deze avond. Supercool! Helaas kon ik niet blijven voor de afterparty, maar ik weet zeker dat de mensen in huize Knoflook nog wel even een uurtje hebben doorgefeest.

Vlak voordat ik met de andere bezoeker (nee daar hoort geen 's' achter) van buiten Den Bosch wil aftaaien wordt mij gevraagd wat de beste plaat van Mischief Brew is. Ik leg uit welke dat is en de persoon in kwestie neemt pontificaal de andere LP mee. Achja, ik heb vrijwel alles van de beste man in huis, ruim 8 jaar lang punkrockrecensist, heb zelf de shows opgezet maar mijn mening wordt duidelijk niet serieus genomen?! VRAAG HET DAN OOK NIET!!