Bela B - Code B

11-10-09 01:04:00 / door mano-revolver / band: Bela B / album: Bela B - Code B (2009)

Bela B - Code B

Als ik mij bedenk hoe vaak ik Bela B's debuutalbum 'Bingo' uit 2006 wel niet gedraaid heb ik de plaat met 80 punten toen der tijd toch een beetje ondergewaardeerd. Een klassieker zou ik het niet direct willen noemen, maar de eigenzinnige sound van de Die Ärzte drummer zijn solo werk heeft toch wel enige indruk op mij achtergelaten. Ik had dan ook gemengde gevoelens toen ik hoorde dat 'Code B' uit zou komen.

Uiteraard was ik 'blij' met het nieuws, maar ook was ik bang dat een nieuwe Bela B mijn persoonlijke verwachtingen wellicht niet waar kon maken. Gelukkig werd al snel duidelijk dat ik mij over het laatste niet al teveel zorgen hoefde te maken. Bela B is tenslotte een zeer ervaren muzikant, weet wat hij wil en dit dan ook daadwerkelijk doet, wat er voor zorgt dat 'Code B' weer een zeer gevarieerde en typische plaat van onze Duitse vriend is geworden.

Want in één hokje zijn de solo perikelen van Bela B niet te plaatsen. De beste man lijkt te doen waar hij zin in heeft, zolang er maar een gitaar in zit, en ook 'Code B' weet hij toch weer als één geheel te laten klinken. Wat dat betreft kan ik mijn recensie van 'Bingo' wel in zijn geheel herhalen, want veel is er niet veranderd in de afgelopen jaren. Toch is het nieuwste album van de beste man geen herhalingsoefening en wisselen mooie, uit het leven gegrepen, teksten zich af met een gezonde dosis humor.

Opnieuw levert Bela B weer een prima album af. In november gaat hij op tournee door Duitsland, nu ik weer in de randstad woon vrees ik geen show mee te kunnen pakken, want ik zou best wel eens willen zien hoe hij het er solo live vanaf brengt. Tot die tijd moet ik het doen met 'Code B'... en uiteraard 'Bingo'.

BPX 1992 | SONY

<< Thee Flanders - The Spirit Of 666 An Cafe - BB Parallel World >>