Raised Fist in Brussel

18-10-09 11:44:00 / door nielsdebruijn / band: Raised Fist / album: Raised Fist - Veil of Ignorance (2009)

Raised Fist in Brussel

We hoefden niet lang te wachten voordat Raised Fist hun nieuwe album Veil of Ignorance kwam promoten in Europa. Omdat vanuit Dordrecht Sneek wel een heel eind rijden is ben ik naar de show in de Vaartkapoen te Brussel geweest.

Opener van de avond was de Amerikaanse band Endwell. De hardcore mannen brachten onlangs hun tweede album Consequenses uit, waarop te horen dat de band niet voor de originaliteitsprijs gaat, maar puur voor het plezier van het maken van keiharde hardcore. De show is energiek en de band is erg blij om in Brussel te mogen spelen maar het publiek maalt er nauwelijks om. Er wordt beleefd gekeken terwijl de band in rap tempo door hun set heen blaast.

De tweede band deed aardig wat stof opwaaien op het internet, waarom zou Raised Fist touren met de party animals van Deez Nuts? Deze bands pasten toch helemaal niet bij elkaar..? Maar als de band de show aftrapt met Tonight Were Gonna Party  Like Theres No Tomorrow gaat het dak er gelijk af. Er blijken veel mensen voor de Australiërs te komen, die hun simpele hardcore mixen met hiphop zang. De combinatie oogst ook in Brussel succes, want de pit blijft de hele show door erg groot. Ook staan er vooraan veel mensen alles keihard mee te schreeuwen. Met veel nummers van Stay True (waaronder de titeltrack en het hilarische Your Mother Should Have Swallowed You) maar ook Rep Your Hood en Free Music is de setlist goed. De band speelt precies lang genoeg, waardoor hun energieke show niet inzakt of saai wordt.

Raised Fist bouwt de spanning met een industrial klinkende intro hoog op maar als de band dan ook losbarst met You Ignore Them All is de zaal voor de tweede vanavond veranderd in hardcore chaos.  Het eerste nummer is even wennen aan de zang van Alle, die is nogal schel en vanwege het tempo slikt hij altijd een aantal woorden of zinnen in. Maar met Perfectly Broken  zit de sfeer er goed in en blijft Raised Fist tot het einde toe een sterke show afleveren. De band is energiek (Alle springt hoger dan ooit) en weet de nummers nog sneller dan op cd te spelen. Zo worden ook de enkele nieuwe nummers die gespeeld worden een stuk cooler. Jammer is dat de band tussen de nummers door veel stil is, er wordt zo hard gespeeld dat er steeds opnieuw gestemd moet worden. Gelukkig een paard oudjes in de set, helaas weinig nieuwe nummers en veel klappers van The Sound of the Republic.

Na ongeveer een uur komt er einde aan de keiharde show van Raised Fist. De Zweedse band heeft vanavond weer bewezen een van de hardste bands te zijn in het genre, hoewel dat op hun laatste album een beetje wegzakte. De Vaartkapoen is overigens is een uitstekende zaal voor dit soort hardcoreshows dus ik raad aan de website in de gaten te houden voor meer interessante avonden.

Complete setlist Raised Fist:

You Ignore Them All

Perfectly Broken