Alkaline Trio - This Addiction

12-03-10 22:52:00 / door kc78 / band: Alkaline Trio / album: Alkaline Trio - This Addiction (2010)

Alkaline Trio - This Addiction

Waar ik ooit me zelf tot de early adapters rekende begin ik nu naarmate mijn leeftijd de dertig heeft gepasseerd bijna te voegen bij de late mayority. Waar 22 februari “This Addiction”de nieuwe plaat van Alkaline Trio de schappen in gingen was ondergetekende nog net bezig met het luisteren naar “Agony & Irony” uit 2008. Omdat ik de heren een aantal jaren uit het oog verloren ben misschien wel een goede voorbereiding ter referentie van waar de heren muzikaal momenteel mee bezig zijn.

Alkaline Trio draait al heel wat jaren mee en is inmiddels een gevestigde naam. Door de jaren is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. Waar ze begonnen als echte punkrock band pur sang zijn ze meer mainstream geworden en neigen naar poppunk en rock. Sinds 1996 hebben ze heel wat platenmaatschappijen versleten en is de bezetting vooral in de beginjaren een aantal keer gewijzigd. Frontman Matt Skibba is uiteraard altijd de constante factor binnen de band gebleven.

“This Addiction” is binnen elf jaar na de eerste full-lenght het zevende album. Op deze plaat gaat de band qua geluid een beetje terug naar de stijl van eerste drie albums. De heren noemen het zelf de “less-is-more” benadering. De eerste drie nummers zijn wat dat aangaat simpele drie akkoorden punk en hebben qua stijl veel weg van de gemiddelde Mxpx track. Langzamerhand hoor je in de volgende nummers wel het geluid van de laatste jaren terug en zijn ook zeker herkenbaar als Alkaline Trio nummers. Toch is niet de gehele plaat louter en alleen gitaar, hier en daar kun je een stukje synthesizer en zelfs een trompet verwachten. De plaat ligt gemakkelijk in het gehoor en is waarschijnlijk door de relatief simpele opbouw ook snel mee te zingen. Met oog op de live optredens werd daar op deze plaat ook voor gekozen zodat er niet een half orkest mee hoeft op tour.

Wat mij betreft zijn; de titel track “This Addiction “,“Piss and Vinegar” en “Eating me Alive” de hoogtepunten van deze plaat. Naar mijn idee haalt deze plaat het niet zo gauw bij de voorgaande, maar toch is het wel een lekkere plaat die inderdaad weer meer richting de punkrock neigt. Alvorens direct naar je locale platenboer te rennen moet ik je nog wijzen op de “deluxe” versie die ook uit gaat komen. Op deze versie vind je naast zes extra tracks ook een DVD met live materiaal.

Score: 78/100

<< Sweet Empire - The Flood Let Me Out - I Think I Can >>