Infectious Grooves - Funk It Up And Punk It Up

20-06-10 17:21:00 / door pureandsimple / band: Infectious Grooves / album: Infectious Grooves - Funk It Up And Punk It Up (2010)

Mensen die, net als ik, vonden dat er best veel tijd tussen de opnames en het onlangs uitbrengen van de dvd van Suicidal Tendencies zat mogen hun wenkbrauwen fronzen voor deze Infectious Grooves/ Cyco Miko release. Zo'n 15 jaar na dato nog even een album uitbrengen riekt sterk naar mosterd na de maaltijd, maar de cyco's en echte liefhebbers onder ons zullen alle releases met open armen ontvangen. Zo ook deze.

Waar ik Suicidal misschien wel de tofste band aller tijden vind heb ik nooit veel met Infectious Grooves gekund. De band, ooit opgericht rondom het basgeluid van Robert Trujillo (nu Metallica), is me veel te funky en groovy en beukt gewoon niet hard genoeg. Dan heb ik toch liever het solowerk van Mike Muir wat eigenlijk op zijn beurt gewoon het mindere broertje van Suicidal Tendencies is. Maar dan nog steeds wel goed te doen voor de liefhebbers van die groovende mix van thrash, metal, hardcore en punk waar Mike zoveel streetcred. mee heeft opgebouwd.

Dit plaatje is, zoals bij zoveel live albums, vooral leuk voor de echte fans. Dat komt vooral omdat de kwaliteit van de opnames voor de niet-kenner vaak moeilijk te verhapstukken is. Vol trots wordt op de promosheet ook nog eens gesteld dat er weinig aan het geluid is gesleuteld. Ik zou het eerder aanmerken als een tekortkoming dan een pre, want het geluid mag dan wel goed zijn, het is zeker niet optimaal. Deze release ontstijgt echter wel de gemiddelde bootlegkwaliteit dus daar hoef je verder ook niet al teveel over in te zitten, maar een beetje muzikaal pimpen wordt zo'n album heus niet slechter van. Daarentegen is het wel weer rauw en oprecht, zoals we het van Mike en z'n vriendjes gewend zijn. De 'oudere jongeren' onder ons, die ondertussen ook wel in de dertig zullen zijn, die deze bands op tour hebben gezien in 1995 hebben hier een kwalitatief uitstekend aandenken aan, terwijl de jongere garde met Funk It Up And Punk It Up ook best een mooi hebbedingetje hebben voor de collectie. Maar als je keuzes moet maken zou ik altijd iets van Suicidal Tendencies verkiezen boven een van deze twee acts.

<< Framing Hanley - A Promise to Burn Danzig - Deth Red Sabaoth >>