Mondo Generator - Dog Food

21-06-10 01:44:00 / door pureandsimple / band: Mondo Generator / album: Mondo Generator - Dog Food (2010)

Mondo Generator - Dog Food

CD van de week Week 25 2010

Ik twijfelde of ik de nieuwe Danzig of deze Mondo Generator tot CdvdWeek zou verkiezen, maar aangezien Nick Oliveri heeft aangekondigd dat zijn begeleidingsband tegenwoordig uit niemand minder dan Happy Tom, The Fresh Prince of Darknes, Michelle Madde en Dave Grohl bestaat leek het me de juiste beslissing om deze band eens onder de aandacht te brengen.

De hoogten die Nick Oliveri ooit met Kyuss en QOTSA bereikte zal hij naar alle waarschijnlijkheid nooit meer bereiken met zijn andere bands, maar daardoor ben ik zeker niet minder benieuwd naar al zijn muzikale zijstapjes. Mondo Generator een zijstapje noemen, voor de man die sinds 2004 zich vol op deze band heeft gestort, is op z'n zachtst gezegd maar een halfwaarheid. De band is sinds de oprichting in 1997 trouwens altijd, ook toen hij goed boerde met die andere bands, als een echte band behandelt door Oliveri die er duidelijk zijn hele ziel en zaligheid in kwijt kan. Ondertussen is Mondo Generator wat mij betreft klaar om uit de schaduw van die twee grote stonerbands te kruipen om Josh Homme en de zijnen in de ballen te trappen en te vertellen hoe het wel moet.

Zoals de hardcoreliefhebbers van goeie hardrock en/ of stoner wellicht al in de agenda hebben staan zit er een nieuwe plaat aan te komen genaamd Time To Destroy. Als voorproefje op de full length is er nu de Dog Food EP, vernoemd naar de cover van Iggy Pop die ook op deze plaat staat, welke opvalt vanwege het grote aantal covers in zijn zogendaamde Death Accoustic-stijl. De covers van Iggy Pop, Turbonegro, Roky Erickson, Ramones, Kyuss en Trash Talk worden bijgestaan door twee nummers van Oliveri's eigen pen. Acht nummers dus in totaal die eigenlijk maar weinig zeggen over wat we kunnen verwachten van de aanstaande full length. Nick en zijn band zijn net vertrokken uit Nederland, maar hij tourt momenteel nog wel wat weekjes door Europa dus als je bereid bent om wat te reizen kun je ze in dezer dagen nog aan het werk zien.

Die nieuwe full length zou ook maar zo enorm tegen kunnen vallen, maar om de een of andere reden verwacht ik echt vuurwerk van deze band. Nog een weekje of vier/ vijf en we weten meer.

<< Satan Takes A Holiday - s/t The Agitators - Among Friends >>