Matt Skiba - Demos

23-08-10 10:44:00 / door pureandsimple / band: Matt Skiba / album: Matt Skiba - Demos (2010)

Matt Skiba - Demos

CD van de week Week 34 2010

Het mocht even duren maar Demos van Matt Skiba is dan toch eindelijk uit! Al snel merk je dat de titel weinig tot niets aan de verbeelding overlaat: de plaat klinkt als een collectie bij elkaar geplukte demos. Niet per definitie slecht, maar voor mij een aparte keuze in vergelijking met de prima geluidskwaliteit van de split met Kevin Seconds.

De plaat bestaat voor het gros van de zestien nummers uit tracks die Skiba opnam op z'n computertje terwijl ie op tour was met Alkaline Trio. Waar ik van te voren dacht dat het een gestripped geluid zou zijn met alleen gitaar en drums hoor je ook synthesizers en ander elektronisch geneuzel, maar desondanks is het allemaal nog steeds heel erg basic. “Into Thin Air”, “Nausea (Cruel and Unusual)” en “S.O.S.” waren in eerste instantie bestemd voor This Addiction dus ontkomen aan een vergelijking met het materiaal met die band is er eigenlijk niet. Deze plaat wegzetten tegen het materiaal van Alkaline Trio of Heavens is echter stompzinnig, want muzikaal is het iets geheel anders.

Het brakke geluid en ontbreken van drums op een aantal tracks maken de plaat er voor mij niet beter op, maar ik voel wel wat Skiba probeert te bewerkstelligen en ik denk dat hij bij wel meer mensen veel krediet heeft opgebouwd als muzikant. De meer experimentele tracks doen het voor mij dan niet zo, liefhebbers (mezelf incluis) van al het werk van Matt Skiba zullen zeker niet massaal ongelukkig worden na aanschaf. Desondanks heb ik het gevoel dat er wel meer mogelijk was, maar dat is wellicht gerelateerd aan het feit dat ik meer achter deze plaat zoek dan dat Matt Skiba's initiële idee was. Het zou me niets verbazen dat een 'echt album' een keiharde klapper gaat worden.

Score: 64/100

<< Conditions - Fluorescent Youth Joey Briggs - Politics, Touring, And Self-Loathing >>