Night Fever @ Onderbroek - Nijmegen

07-10-10 11:37:00 / door pureandsimple / band: Night Fever / concert: 06-10-10 - Night fever/hjertestop (dk)@nijmegen - de onderbroek - nijmegen

Night Fever @ Onderbroek - Nijmegen

Als je een show maar een dag of twee van te voren opzet is de kans op een dik volle bak behoorlijk klein. Toch viel het me in de Onderbroek afgelopen woensdag uiteindelijk niets tegen bij Hjertestop en Night Fever. Aan de andere kant mag je wel wat publiek verwachten bij twee van de meest interessante punkbands uit Denemarken. Ondanks dat ik de bands uit Kopenhagen wel ken van naam is het hele 'Kopenhagen punkrock-gebeuren' altijd een beetje langs me heen gegaan. Stom! Night Fever is namelijk mokerhard en echt het uitchecken waard als je hitsig wordt van jaren 80 hardcorepunk.

De aftrap, traditioneel een paar minuutjes later dan ik dacht, wordt gedaan door Hjertestop. De rammelende/ snotty 80s hardcorepunk van de driemansformatie trek ik prima, maar ik had er eerlijk gezegd ietsjes meer van verwacht. Naar mijn weten is Hjertestop namelijk een van de betere Deense punkbands, maar ik was zeker niet weggeblazen. Slecht was het daarentegen ook niet, maar mijn verwachtingen voor de avond zijn meteen wat naar beneden bijgesteld. Misschien dat ik na het luisteren van wat plaatwerk m'n mening iets naar boven afstel, maar denk niet dat ik dit meer dan 'wel OK' ga vinden. Ik geloof trouwens dat  ze zowel in het Deens als in het Engels zingen, maar ik kan me vergissen.

Vlak voordat Night Fever begint wordt me door meerdere mensen ingepeperd dat ik deze band echt snel moet gaan checken. Na een (schijnbaar) supertoffe show in de OCCII hebben de Denen al een aantal harten weten te winnen, maar het is altijd een beetje langs me gegaan. Even denk ik dat het exact dezelfde band is met een extra 'losse' zanger, maar dan zie ik een metalhead-achtige dude een gitaar oppakken. Het is natuurlijk onzin, maar ik heb dan altijd het idee dat het muzikaal wel goed gaat komen zodra metalheads punkrock gaan spelen. Ondanks dat de zanger begint door te zeggen dat het een kutshow gaat worden ben ik na de eerste tonen helemaal om: dit is echt megacool! De band valt muzikaal misschien in hetzelfde straatje als Hjertestop met een sound ergens tussen Zero Boys, Void,  Poison Idea en F.U.’s, maar met name de zangerpartijen trekken het niveau ver boven de middenmoot. Die zang komt in de OB misschien niet optimaal tot z’n recht, maar je hoort duidelijk dat dit het unique selling point is. Daarbij heeft de band een goede pissed-off uitstraling en wordt er flink doorgebeukt. Ik heb er een nieuw favoriet bandje bij in ieder geval.

De bands spelen 8 oktober in het ACU en de 13oktober in de Winston. Ik zou zeker een showtje meepakken als ik jou was.