Tiltwheel - The Hiatus\\The High Hate Us

11-10-10 03:38:00 / door pureandsimple / band: Tiltwheel / album: Tiltwheel - The Hiatus\\The High Hate Us (2010)

CD van de week Week 41 2010

Tiltwheel is een Amerikaanse punkrock band uit San Diego die bijna twintig jaar geleden werd opgericht door Damon Way (die later co-founder van DC Shoes werd). Damon Way werd niet al te lang daarna vervangen door de huidige zanger/ gitarist Davey Quinn. Door de jaren heen heeft de band een aantal tegenslagen gekend zoals de dood van bassist Jarrod Preston Adams in 2002, maar ondanks alles is er wel een shitload aan 7”s en compilatiemateriaal opgenomen en uitgebracht. Het full length album Hair Brained Scheme Addicts is, ondanks de ietwat matige geluidskwaliteit, zelfs een ware undergroundklassieker geworden., maar de band is nooit echt doorgebroken. Zeker niet in Nederland.

Nu is er, na een periode van rust, The Hiatus\\The High Hate Us. De band klinkt nog steeds als de band die ooit een duidelijke inspiratie vormde voor Off With Their Heads (waar ze ook een split mee hebben), Banner Pilot en Dillinger Four. Ondertussen is Tiltwheel dik ingehaald door deze bands, maar dat maakt de band natuurlijk niet minder legendarisch. Hoogtepuntjes op The Hiatus zijn onder andere “I Spent My Summer Vacation in Vancouver, B.C.”, “Can't Remember Shit” en “Get Your Gentrification Out of my Aburquesamiento”, maar ondanks alles zal dit waarschijnlijk net niet mijn jaarlijst halen. Tenzij ik er eentje op zou stellen op basis van coolste songtitels misschien. Wat wel MEGACOOL is is dat ze 4 november een exclusieve show in de Onderbroek (Nijmegen) geven met Bratpack en dat is dan ook meteen een prima plek om dit album op te pikken, want hij is echt wel de moeite waard. Live schijnt deze band ook erg de moeite waard te zijn, ook al is het alweer zo'n 10 jaar geleden dat ze op het Europese vasteland speelden.

<< Johnny Rocket - Dance Embargo Spermbirds - A Columbus Feeling >>