Talco - La Cretina Commedia

02-11-10 20:42:00 / door ltgdaan / band: Talco / album: Talco - La Cretina Commedia (2010)

Talco - La Cretina Commedia

Leuk om te zien wat voor cultureel erfgoed Minor Threat heeft nagelaten met de voorkant van het Minor Threat/ In My Eyes (1981) album. Waar al eerder Rancid het artwork adapteerde voor het album ...And Out Come The Wolves (1995) komt nu Talco met de Italiaanse interpretatie voor het album La Cretina Commedia.

La Cretina Commedia is een concept album als eerbetoon aan de beroemde linkse activist en maffia tegenstander Giuseppe “Pepino” Impastato. Tekstueel worden momenten uit Pepino’s leven beschreven welke muzikaal ondersteund worden door Italiaanse vocalen en stuwende balkan en kletzmer beïnvloede ska-punk. Waar de liefhebber van dergelijk genre door onderhavige plaat getrakteerd zal worden op opzwepende en dansbare ritmes, wordt de mindere liefhebber al snel stupide gebeukt door het repetitieve ‘ge-hoempa-poempa’. Toch is het niet geheel een kwestie van smaak want, afgezien van de wat meer ingetogen nummers (Ultima Eta’, Onda Parra, Perduto Maggio), kent La Cretina Commedia maar weinig variatie in de muzikale structuur. Met name de koper sectie is debet aan het gevoel van herhaling want deze lijkt in elk nummer een soortgelijke riedel te blazen.

Ondanks dat Talco naar alle waarschijnlijkheid live het gehele publiek aan het springen zal krijgen, blijft deze recensent onbewogen in zijn stoel. Hoewel alle nummers op La Cretina Commedia zich afzonderlijk prima lenen voor een dansje wordt het kunstje al snel herkenbaar en irritant wanneer achtereenvolgens afgeluisterd. Deze eentoningheid doet een bovengemiddelde score voor Talco dan ook helaas de das om.

Score: 67/100

<< Cracks in the Wall - s/t None More Black - Icons >>