Antillectual - Start From Scratch

15-11-10 09:27:00 / door pureandsimple / band: Antillectual / album: Antillectual - Start From Scratch (2010)

Antillectual - Start From Scratch

CD van de week Week 46 2010

De Nederlandse punkrock scene is een tamelijk incestueuze bende. Ons kent ons, oude jongens krentenbrood, preken voor eigen parochie etc. etc. Ik ben ook een beetje bekend met de drie heren die zich tezamen Antillectual noemen, maar als ik zou beslissen om albums om die reden niet zelf te recenseren houd ik op ten duur niet zoveel Nederlandse bands meer over. Daarbij zijn er tegenwoordig een aantal megacoole Nederlandse (punk)bands waarover ik graag wat schrijf en Antillectual is er daar een van.

Vaste bezoekers van deze website hebben alle tracks van deze schijf al voorbij horen komen en wellicht ook gebruik gemaakt van de gratis download op de Antillectual-website. Met name dat laatste is een aanrader gezien de nummers los wel eens een verkeerde indruk kunnen geven. Start From Scratch heeft namelijk een duidelijke kop en staart. Afsluiter So Much More en opener Every Crisis Is A Moral Crisis hadden nergens beter gepast dan aan het begin en het eind. Maar ook tussen die nummers in is veel moois te beluisteren! Zoals persoonlijk favoriet Kraken gaat door! (een leuke touch om deze een Nederlandse titel te geven), Our Hearts en de uitversterkte versie van The New Jew. Ook het AC/DC riedeltje van Some Of My Best Friends Are Meat Eaters is het noemen waard. Daarnaast is de samenwerking tussen Willem's zang en die van Tom (de vervanger van Yvo die op de eerste twee full lengths bas en zang deed) er eentje die ik erg aangenaam klinkt. Ik gok dat het feit dat Nico van XPZ achter de knoppen zat ook bijdraagt aan het uitstekende geluid op deze plaat. Start From Scratch klinkt namelijk als een klok! Naast het stemgeluid van bassist Tom zijn er nog twee andere nieuwe stemmen te horen. Hiermee doel ik op gastmuzikant Heleen van Midnight Menace, in mijn optiek een beetje een saaie en nietszeggende band, die echt uitstekend werk levert als ondersteunende stem op Buyer's Remorse en So Much More. De stem van Chris Hannah (Propagandhi) op Out The Ground From Under Our Feet doet me daarentegen veel minder dan verwacht, maar is misschien vooral ook interessant als marketing gimmick.

Al met al is de plaat een tikkie melodieuzer en een hutsie makkelijker te verwerken dan het oudere werk. Dat betekend trouwens niet dat er niet voldoende gitaargepiel en breaks zijn, maar dat het geheel wat aangenamer klinkt voor minder muzikale oren zoals de mijne. Het goede geluid, de afwisseling in en tussen de nummers dragen daar ook positief aan bij. Hierdoor zou de band wel eens een breder publiek kunnen gaan aanspreken, maar zal vooral ook de fijnproevers binnen de internationale punkrock beweging weten te plezieren. De plaat zit trouwens in een prachtige klaphoes waar je ook nog eens de cd bij krijgt. Niet duur voor tien Eurootjes!

Score: 85/100

<< Harbour 81 - s/t Hateful Monday - Lions & Jackals >>