Screeching Weasel - Television City Dream

22-11-10 10:40:00 / door pureandsimple / band: Screeching Weasel / album: Screeching Weasel - Television City Dream (2010)

Het legendarische Screeching Weasel is in 1987 ontstaan en heeft tot aan de eeuwwisseling elf albums uitgebracht.  Television City Dream was de negende release in catalogus en deed eind 1998, toen met nog veel lelijker artwork, al flink wat stof opwaaien. De reden hiervoor was dat de plaat in kwestie ietwat anders klonk, deels gedreven door het feit dat Ben Weasel weer eens iemand uit de band had geflikkerd, dan het eerdere werk. Sommige mensen trokken dat. Anderen niet. Ik ben geen fan van het eerste uur en vind het dan ook helemaal niet storend dat deze schijf iets minder poppy en een tikkie sneller klinkt.

Met vijf bonustracks, alle vijf van de originele opnamesessie, is het meer dan alleen een opgepoetst stukje punkrock geschiedenis. Hierdoor telt de release uiteindelijk twintig nummers. Echte old school Weasel-fans zullen claimen dat je moet beginnen bij albums als Boogada Boogada Boogada (waar trouwens ook een re-issue van is) en ik ben persoonlijk het meest gecharmeerd van Anthem for a new Tomorrow, maar Fat Mike en Ben Weasel zullen hier ook wel geld in hebben gezien. En terecht! Television City Dream is namelijk een uitstekend album die in geen enkele (punkrock)platenkast misstaat.

Sinds 2009 is de band trouwens weer zo nu en dan actief, dit keer zonder John Jughead, en er zit ook weer nieuw plaatwerk aan te komen. Ben Weasel, overigens niet de gemakkelijkste kerel om mee samen te werken, heeft ook nog the Riverdales en zijn solo project. Ook die twee zijn erg de moeite waard en vast geen onbekende voor de poppunk liefhebbers onder ons. Minder grote fans/ kenners en nieuwkomers doen er misschien beter aan om eerst de in 2005 uitgekomen verzamelaar Weasel Mania (ook Fat Wreck) op te pikken en daarna zelf te beslissen welke periode ze het meest waarderen.

<< Various Artists - 50 Swingin' Utters - Taking the Long Way >>