The Sainte Catherines - Fire Works

06-12-10 09:45:00 / door pureandsimple / band: The Sainte Catherines / album: The Sainte Catherines - Fire Works (2010)

The Sainte Catherines - Fire Works

CD van de week Week 49 2010

Dancing for Decadence (2006) zou in veel minder platenkasten hebben gestaan als het niet was uitgebracht door Fat Wreck. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze band niet de moeite waard zou zijn, maar de muziek van the Sainte Catherines is nogal saai. Hierdoor beklijft het niet en geef je snel op. Desondanks heb ik wel sympathie voor deze Canadezen en wilde daarom Fire Works toch even in het zonnetje zetten.

Wat na een paar luisterbeurten al opvalt is dat deze plaat met nummers als Chub-E & Hank III / Vimont Stories Part II, No Friends en Headliners Don't Load best wat leuks te bieden heeft. Toch brengt de band over de gehele linie onvoldoende vuurwerk, waardoor de plaat behoorlijk zware kost wordt. Maar waar Dancing for Decadence nooit echt groeide doet deze plaat dat veel meer en daarom moet niet uitgesloten worden dat er voldoende mensen zijn die deze release heel erg goed gaan vinden.

Ik betwijfel of ik een soort redelijk interessante combinatie van Dillenger Four, Larry Arms en Leatherface nog steeds de moeite waard vind met al die andere kwaliteitsreleases van dit jaar. Ik zie dan ook liever dat er wat meer tijd en energie in het alt-country gezelschap Yesterdays Ring gestoken wordt, maar dat alles neemt niet weg dat the Sainte Catherines met Fire Works een prima album hebben afgeleverd. Ik gun ze al het goede en hoop dat er nog eens een klapper van een plaat uitkomt, want potentieel is er wel.

<< Swingin' Utters - Taking the Long Way Svarta Lågor - Dark Visions >>