Lemuria - Pebble

03-01-11 10:44:00 / door pureandsimple / band: Lemuria / album: Lemuria - Pebble (2011)

Lemuria - Pebble

CD van de week Week 01 2011

Laten we het jaar gematigd beginnen door als eerste CdvdWeek van 2011 te kiezen voor Pebble van Lemuria. Het debuut uit 2008 (Get Better) deed in de VS voldoende stof opwaaien om een deal met Bridge 9 te kunnen losweken. De hype in Europa leek een beetje achter te blijven. Naar mijn idee ook geheel terecht. Ik was  namelijk nog lang niet overtuigd. Ook live vond ik de alt-pop met punkrock inslag niet zo heel tof. Desondanks had ik goede hoop voor de nieuwe langspeler op een label wat voornamelijk bekend staat om een goeie pot hardcore(punk).

Met Pebble, een ruim 33 minuten durend album, geef ik Lemuria een nieuwe kans om me te imponeren, maar helaas word ik ook dit keer niet weggeblazen door de mix van The Weakerthans en Superchunk. Dat neemt niet weg dat ik geniet van de aanstekelijke liedjes die zien geschreven. Daarbij wil ik optekenen dat er duidelijk vooruitgang is in vergelijking met Get Better. Dit komt vooral door de dikke productie waardoor de uitstekende zangpartijen (het Unique Selling Point van de band) beter uit de verf komen en de plaat meteen lekkerder klinkt. Net zoals ik bij the Lawrence Arms zo goed trek worden er tracks specifiek door zanger Alex vertolkt en een aantal andere nummers centreren zich op hun beurt om de stem van zangeres Sheena. Hierdoor klinkt de plaat fris, zonder dat de plaat verzand in een onsamenhangend geheel. Het in een nummer om-en-om zingen is er ook nog wel, maar wordt bewaard voor een relatief klein aantal tracks.

Als goed geproduceerde 90's indierock je ding is kun je wellicht beter het laatste album van Superchunk oppikken, maar ook Pebble heeft z'n momenten. Zeker niet de meest interessante release van 2011, maar leuk genoeg om even te checken voor diegene die into deze sound zijn. De 'oude school Bridge 9 fan' zal hier echter diarree van krijgen, gok ik zo.

Score: 66/100

<< Mongo Ninja - Nocturnal Neanderthals Chrome - Blood on the Moon/ 3rd From the Sun >>