Sweet Empire - Split / Oliver John Ward

26-01-11 16:48:00 / door trilob / band: Sweet Empire / album: Sweet Empire - Split / Oliver John Ward (2011)

Sweet Empire - Split / Oliver John Ward

Sweet Empire gaat het vaste land verlaten en zal de harten van de Britten proberen te veroveren met acht showtjes op Engelse bodem. Bij een groot aantal van deze shows zal Oliver John Ward zijn akoestische klanken ten gehore brengen. Reden genoeg om samen een split CDtje uit te brengen. Deze split zal voor een habbekrats aangeboden worden tijdens deze tour en aangezien er maar 100 stuks van zijn is het voor de Nederlandse liefhebbers maar de vraag of er nog exemplaren mee terug genomen zullen worden naar vaste wal. Persoonlijk hoop ik in ieder geval nog een cdtje op de kop te kunnen tikken. En anders moeten we wachten op de full length waarvoor deze nummers opnieuw opgenomen zullen worden.

Ik moet toegeven dat ik een behoorlijke tijd op Sweet Empire heb geslapen en dat ik hun 7" niet eens in de kast heb staan (shame on me) maar ik ben eindelijk wakker. Dit is namelijk weer eens een prima NL punkrock bandje waarvan de zanger ook nog eens echt kan zingen! Met heerlijke cleane vocalen en aanstekelijke (pop)punkrock deuntjes weet deze band mij zeker te bekoren. Wat ik ook een groot pluspunt vind is het feit dat  deze band iets te melden heeft. Emma Goldman (google is je vriend) en de Israël / Palestina kwestie worden behandeld in deze twee nummers.  Ik ben in ieder geval om! Wie regelt me even die 'The Flood' 7" ?

Dan hebben we ook nog drie nummers van Oliver John Ward. Met een rauwe stem en akoestische gitaar brengt hij liedjes ten gehore die passen in het straatje van Chris Wollard And The Ship Thieves en (natuurlijk) Chuck Ragan. Het niveau van deze heren haalt Oliver bij lange na niet. Na een aantal luisterbeurten groei ik er wel in maar mijn hartje gaat er nog steeds niet sneller van kloppen. Wel zijn de nummers een prima opvulling van deze cd en hij krijgt ook zeker een voldoende, maar de Sweet Empire nummers zijn hier favoriet.

Deze CD is de eerste release van North Empire Records (ja, van dezelfde jongens als deze band en de bookings). Zouden er nog meer releases aan komen?!

<< Crank County Daredevils - s/t Cellophane Suckers - One In A Zoo >>