Pennywise @ Melkweg 27-01

28-01-11 09:16:00 / door pureandsimple / band: Pennywise / concert: 27-01-11 - Pennywise - Melkweg - Amsterdam

Pennywise @ Melkweg 27-01

Als ik rond 21:10 binnen kom heb ik Red Tape Parade net gemist. Het zat er qua tijd echt niet in om eerder te komen, maar ben desalniettemin voorstander van dit soort relatief vroege shows dus zal er verder niet over zeveren. Snel de jassen ophangen want Pennywise is net begonnen. Vroeg beginnen is relaxt voor mensen van buiten Amsterdam, maar wel een beetje jammer voor openingsbands als Red Tape Parade. Nu gok ik da niemand speciaal voor hen is afgekomen richting Lijnbaansgracht, maar ik had er toch graag nog een stukkie van meegepikt. Ik ga er desalniettemin vanuit dat er toch al wel wat volk op de been was toen zij het podium betraden, want de zaal staat al goed vol en een aantal mensen hebben voldoende tijd gehad om in te drinken. Ik heb trouwens goede verhalen gehoord over Red Tape Parade. De Duitse punkrockers hebben overigens net een nieuw album uit op Asscard Records waar oa Joey Cape en bandleden van Shook Ones en Funeral for a Friend op assisteren. Zeker even checken als dat je ding is.

Gekscherend heb ik het de hele dag over Zoliwise en over wat een kutzak ik Zoli eigenlijk wel niet vind. Ook claim ik dat het helemaal niet werkt om bij zo'n legendarische band als Pennywise te veranderen van zanger. Mja... Eigenlijk moet ik daar na vanavond toch wel op terugkomen. Ik zal er in ieder geval nooit meer over zeuren. Ik vond het namelijk prima met Zoli op zang. Nee, ik zeg niet dat het beter is geworden na 2009 (zeker niet), maar dat Zoli goed werk levert staat voor mij buiten kijf. De man ouwehoert gezellig, staat natuurlijk z'n mannetje op het podium en ook zijn stem werkt prima voor de nummers. Ik heb ook het idee dat iedereen in de zaal het wel prima vindt dat hun geliefde skatepunkliedjes vertolkt worden door de man die ooit naamsbekendheid heeft gecreëerd met Ignite. Tenminste... Afgezien van het korte praatje van Sea Sheppard, waarbij je toch behoorlijk wat boegeroep uit de zaal hoort komen.

Gezien de gemiddelde leeftijd in de zaal zijn er veel mensen (zoals ik) die de muziek van Pennywise associëren met de (eind) jaren 90. Al met al is er een gemêleerd publiek van twaalf jarigen tot 40+ers, wat resulteert in een (zeker voor de Melkweg) uiterst gezellige sfeer. Ik associeer Pennywise in ieder geval met mijn middelbare school-periode eind jaren 90 en die vibe wordt nogmaals onderstreept als ik een dude met een backpack even Society zie meezingen op het podium. Nooit echt begrepen waarom mensen rugzakken meenamen de pit in, maar op een avond als deze trek ik het wel. Ook de band speelt natuurlijk veel oud spul ook al zal er in 2011 dan toch echt een Pennywise album gaan uitkomen met Zoli op zang. Het publiek vind het allemaal prachtig en ik wil mijn respect uitspreken voor de Zack look-a-like (saved by the bell) die de hele avond lekker uit de maat op en neer staat te springen. Ook gewoon tussen de nummers door. Cool!
De stagedives gaan nogal stroef bij sommigen, maar Zoli geeft nog even het goede voorbeeld door van het balkom (wat overigens gesloten was) tijdens Fuck Authority een halve salto te ondernemen. Zag er best cool uit. In ieder geval beter dan de Braziliaan die half z'n nek brak door 'nek first' van het podium af te klepperen tijdens Alien. Het mag de pret niet drukken en na een korte onderbreking (ik doel hier niet op zijn nek) gaat de band lekker door. Met uitstekend geluid overigens. Sowieso zit er, op de eerder genoemde tussenstop van Sea Sheppard, prima vaart in de set. De boys op het podium zijn ook geen achtien meer natuurlijk, getuige ook het feit dat bassist Randy Bradbury voor de vierde keer vader wordt.

Uiteraard wordt er afgesloten met Bro Hymn waarbij al snel het podium vol staat met bezoekers. Bands als Biohazard, Dropkick Murphys en zelfs Discipline (in de tijd dat ze eindigden met Frontline Skin) doen en deden dat ook altijd. Ik hou er niet zo van, maar het gros van het publiek vindt het geweldig. Good for them. Al met al is het om 22:10 afgelopen en stroomt de zaal leeg. In de rij wordt een jongetje van een jaartje of elf/ twaalf verteld door een ietwat oudere bezoeker in een veel te groot Metallica-shirt hoe stoer NOFX is en dat ie ook snel eens Bad Religion moet gaan checken. Uitstekend advies!