Sweet Empire - This Season Needs Torches

02-10-11 23:58:00 / door pureandsimple / band: Sweet Empire / album: Sweet Empire - This Season Needs Torches (2011)

CD van de week Week 40 2011

Na The Flood 7” van vorig jaar en de split met Oliver John Ward is het nu tijd voor ‘het echte werk’: Sweet Empire’s eerste album is hier! De stijgende lijn die ik op de split en tijdens de liveshows al hoorde is doorgezet en de band is op alle vlakken interessanter geworden zonder echt grote veranderingen door te voeren. Het klinkt allemaal dus ietsjes beter en strakker. Met name de gitaarpartijen zitten goed in elkaar en daarbij klinkt de plaat werkelijk als een klok.

Alle lof ter zijde moet ik nog altijd wennen aan de zang, maar dat zal altijd wel blijven. Geen idee waarom de stem van Rowald me tijdens zijn energieke momenten doet denken aan Ray Cappo, maar ik hoor in de verte ook iets van Union Town terug in deze band (en daar is het ook nog nooit iemand met me eens geweest). De intelligente punkrock met veel melodie doet me naast Down By Law ook associëren met de stevige punkrock-naweeën van Epitaph toen bands als 1208 en The Deviates uitkwamen en er nog nauwelijks plek was voor metal, emo en hiphop. Hoewel Sweet Empire muzikaal wel mee kan in een rijtje met 1208 en The Deviates is er, niet in de laatste plaats vanwege de politiekgeladen tekstuele content, ook duidelijk een link met Descendents. Een fijner compliment kun je je als punkband, voor zowel gitarist als tekstschrijver, bijna niet wensen.

Score: 74/100

<< Dear Hearts - Grab My Hand Trapped Under Ice - Big Kiss Goodnight >>