Lang weekend punkrock in Arnhem

06-10-11 17:58:00 / door pureandsimple / band: Off With Their Heads / concert: 07-10-11 - Cenobites/bodybags split ep release show - Stage, The - Arnhem

Lang weekend punkrock in Arnhem

In het begin van deze maand waren er flink wat shows in het Arnhemse. Zo was er achtereenvolgend Cenobites/ Bodybags-release show en Antillectual met Static Radio in The Stage en Off With Their Heads op een maandag in de Willemeen.

Vrijdag
The Bodybags en Cenobites presenteerden 7 oktober hun split EP in The Stage (boven The Move). Het Rotterdamse Cenobites zijn ondertussen oudgedienden en zijn ook zeker niet vies van het implementeren van rock’n’roll en punkrock in hun geluid. Getuige ook de covers van GG Allin en Venom op het anderhalf jaar geleden uitgekomen No Paradise For The Damned. De band die in 1994 vorm kreeg weet nog altijd hoe je een goeie bak psychobilly moet spelen en is wat mij betreft ook Neerlands beste in het genre. Omdat de band niet kon spelen stonden The Stealer te rocken op het podium. Met 'leden van', maar dan wat meer rock'n'roll dan psychobilly.
The Bodybags spelen een thuiswedstrijd en dat is te merken ook! Samen met de Psychout showtjes in de Willemeen heeft deze band in zeer korte tijd de psychobilly-scene op lokaal niveau nieuw leven in weten te blazen. Erg gaaf!
Dat psychobilly ook in België leeft wisten we natuurlijk allang met kwaliteitslabel Drunkabilly Records. Toch vond ik het aantal bands uit het land zonder echte regering altijd maar matig. Sushi Express bewijst mij het tegendeel en ik hoop dan ook dat ik snel wat plaatwerk te horen krijg van deze band.

Zaterdag
Wanderlust als zo’n band die ik nauwlettend in de gaten hou. De 80s getinte hardcorepunk is op papier mijn nieuwe favoriete band, maar helaas komt het deze avond een beetje tam op me over. Wel hoor je dat er duidelijk veel potentieel is en ik twijfel er dan ook niet aan dat we nog veel moois hiervan gaan horen!
Static Radio mag zich op muzikaal gebied dan misschien de beste band van de avond noemen, het is ook duidelijk de saaiste band van de avond. Wisten ze me vorig jaar als voorprogramma van Dear Landlord (toen ook in The Stage) ook al niet te overtuigen, komt het nu weer totaal niet over. Volgens mij heb ik ze wel meer dan twee keer gezien, maar er is nooit iets van blijven hangen. Dat is natuurlijk geen goed teken.
Hoewel Antillectual nog niet met hun nieuwste bassist op de planken staat rockt de band er niet minder om. De nadruk ligt een beetje op Start From Scratch, maar aangezien ik dat hun beste album vind hoor je mij niet klagen.
Vooral veel gezelligheid in een niet al te volle Stage, maar ook met een mannetje of 75 is het goed toeven.

Maandag
Ondanks dat ik 20:15 aankom heeft Poor Richard al gespeeld. Blijkbaar was dit de ware publiekstrekker van de avond, want het café gedeelte van de Willemeen staat hartstikke vol met normalo’s. Supercool dat er zoveel mensen zijn afgekomen op een maandag!
Het optreden van opvolger Stolen Youth is er last-minute een beetje tussen gepropt en zo voelt het ook eigenlijk. Aangezien niemand de band kent of interesse heeft staan ze als het ware voor niemand te spelen. Mja… Ze mogen eigenlijk blij zijn dat ze überhaupt een show hebben op maandagavond. Het klinkt een beetje als een suffe versie van Strike Anywhere, maar weet duidelijk geen indruk te maken.
Hoewel veel mensen specifiek voor Poor Richard zijn gekomen blijven er nog aardig wat mensen hangen voor de headliner. Niet in de laatste plaats omdat ze al rond 21:30 op de planken staan. Met vers geverfd zwart haar rockt de band onder toezicht van zanger/ gitarist Ryan Young en plichtmatige set af. Door het slechte geluid komt zowel band als publiek er nauwelijks in. Aan het einde van set, waar weinig verrassingen in op te merken zijn, lijkt het allemaal toch nog goed te komen, maar dan is het plotsklaps al weer afgelopen. Het enige echt goede gevoel wat achterblijft is dan ook het feit dat het een goed bezochte avond was, want de show stelde verder opvallend weinig voor.