Cerebral Ballzy in Arnhem

16-11-11 15:31:00 / door pureandsimple / band: Cerebral Ballzy / concert: 15-11-11 - Cerebral ballzy (us) + go go lady gabba hey! - Willemeen - Arnhem

Cerebral Ballzy in Arnhem

Het was natuurlijk een beetje gek dat Cerebral Balzy in Arnhem en in Nijmegen zou spelen. Maar aangezien de show met The Horrors (gekke combi trouwens!) niet doorgaat speelt de band alleen in Arnhem. Sowieso hoort deze band in een klein zaaltje te spelen dus ik maal er niet om.

Ondanks dat ik het heel fijn vind dat shows lekker op tijd beginnen kon ik echt niet eerder dan iets voor negenen in de Willemeen zijn. Dat is overigens precies op tijd om Cerebral Balzy te kunnen zien, want die beginnen bijna direct met soundchecken, maar ook precies te laat voor de openingsact. Desondanks een pluim voor de Willemeen omdat ze lekker vroeg beginnen door de weeks! Vond het wel jammer dat ik de Ramones-coverband heb moeten missen, maar ben wel blij dat ik deze dag niet al te laat thuis ben. Of het goed was weet ik eigenlijk niet. Ik hoorde van sommigen dat het best cool was en van anderen dat ze het een vreselijke aanfluiting vonden. Tja… Ik kan er niets over zeggen. Er was trouwens nog heel even sprake van dat er na de show van Cerebral Balzy weer een kort Ramones-setje gespeeld zou worden, maar ik denk dat het verstandig was om dat niet te doen (ook al had ik het graag gezien/ gehoord). We zullen zien of dit eenmalig was of niet…

Dan is het tijd voor de 80s hardcorepunk uit Brooklyn, New York. De band lijkt lekker in de saus te zitten en aan de ogen te zien is duidelijk de Nederwiet ontdekt. Bij sommige bands werkt dat prima, maar de Yanks staan er net een beetje te dufjes bij. Ik link het zwakke optreden van de band (want dat was het) aan deze twee genotsmiddelen, want echt best was het helaas niet. Ik vond het wel cool nog, maar ‘goed’? Nee, dat zeker niet. Hoewel ik ook een passie voor drinken, skateboarden, meisjes en 80s punkrock heb, komt het vanavond niet echt over. Het klinkt alsof beide gitaristen stofzuigers spelen in plaats van gitaren en ook weet de drummer ze niet (naar mijn smaak) hard genoeg te raken. Daar kan de blaffende (jonge) Jimi Hendriks-look-a-like zanger ook niets aan verhelpen. Het ene beetje groove dat je zo nu en dan uit de bas hoort komt alleen naar voren tijdens een korte intro. Eeuwig zonde, want juist die groove maakt het eind juli uitgekomen s/t album zo vreselijk gaaf. De korte tracks komen in een brij van distortion aan je voorbij geblazen en binnen een half uurtje stapt de band richting backstage om meer bier en wiet te gaan bezigen. Ik gok dat ze dat beter af ging dan het spelen vanavond. Stiekem had ik gehoopt dat dit de coolste hardcoreshow van het jaar zou worden, maar niets bleek minder waar. Kids die OFF! in de top van hun jaarlijstjes hadden staan kunnen echter het album blind aanschaffen en (eerlijk is eerlijk) volgende keer ben ik er waarschijnlijk gewoon weer bij.