No Motiv - Winterlong

29-03-12 17:06:00 / door trilob / band: No Motiv / album: No Motiv - Winterlong (2012)

No Motiv - Winterlong

Diagram for Healing van No Motiv is een plaat die ik in mijn jongere jaren helemaal grijs heb gedraaid. Naast deze cd kwam in 2004 een andere No Motiv unit te staan die in die tijd het hoesje nooit verliet; Daylight Breaking. Niet omdat deze cd niet goed of leuk was, maar simpelweg omdat ik verslingerd was aan die andere cd. Diagram was dan ook iets meer punk dan de latere releases.

Een aantal jaren geleden besloot ik Daylight Breaking maar weer eens een kans te geven en sindsdien is dit mijn favoriete emo plaat. Ik heb deze cd echt ontelbare keren gedraaid en geniet er nog steeds intens van. Even voor de goede orde: deze cd is uit 2004. Nog voor de tijd dat Myspace-emo jongetjes omtoverde in meisjes.

Sinds 2004 was het stil rond No Motiv totdat Paal me een tip gaf eens op deze link te kijken. Acht jaar na hun laatste release komt No Motiv met een nieuwe EP. Lees ik dat nou goed?! Jazeker, een nieuwe EP! Een minuut later is de pre-order voor Winterlong gedaan en het wachten kan beginnen (lang leve het internet). Tot de levering moest ik het doen met een stream

Toen van de week de postbode op de stoep stond kon ik ook niet wachten om mijn vinyl het eerste rondje te laten draaien en de plaat eens door een goede installatie te horen ipv laptopspeakers. Het is duidelijk dat ze het niet verleerd zijn en de zes nummers op deze EP liggen duidelijk in lijn met hun vorige releases. De zang is super sterk zoals we gewend zijn. Het geluid kan ik niet goed verwoorden maar ik zou het een soort duistere emo/rock/punk sound willen noemen. Ik ken zelf eigenlijk geen andere bands met wie ik het zou kunnen vergelijken, maar in het laatste nummer is een dikke Queens of the Stone Age groove terug te vinden. En dit is zowaar positief! Ik ben in ieder geval heel erg te spreken over deze EP en hoop dat de band in de nabije toekomt met een full length op de proppen komt.

Hier op punx is niet veel over deze band te vinden en ik heb het idee dat het een onderschatte band is (sowieso in NL). Dus luister die stream en ontdek deze super ruige band!

<< This Routine Is Hell - Repent. Repeat. Break Character - Remainder >>