Razorblade - Days Of Glory

24-09-12 20:24:00 / door mano-revolver / band: Razorblade / album: Razorblade - Days Of Glory (2012)

Razorblade - Days Of Glory

Hoe komt het dat Nederlandse bands bij lange na niet zo productief kunnen zijn als hun buitenlandse collega’s? Lijkt het maar zo, of heeft het gros van de Nederlandse punk, hardcore en Oi! bands hier weldegelijk moeite mee? Eén band die hier duidelijk minder moeite mee heeft is Razorblade. In de afgelopen twaalf jaar heeft dit gezelschap diverse singels en compilatiebijdragen afgeleverd en komt het inmiddels ook met zijn zesde studioalbum ‘Days Of Glory’. Genoeg kwantiteit dus!

Maar ook aan kwaliteit is bij Razorblade zeker geen gebrek! Dit werd vorig jaar al bewezen met het Duitstalige album ‘Gegen Die Masse’ en ook dit jaar is het weer raak met het (grotendeels) Engelstalige ‘Days Of Glory’ waarmee de band een Oi! release van de bovenste plank aflevert.

Want na de instrumentale aftrap van ‘The Coming’ is het direct genieten geblazen met het titelnummer ‘Days Of Glory’. Na enkele luisterbeurten is het meezingen geblazen en heeft de repeat knop op mijn cd-speler de potentie om voor even mijn beste vriend te worden, want naar dit soort nummers kan ik de hele dag wel luisteren! Bof ik even dat het een full-length is en er nog negen nummers op staan waar Razorblade op sublieme wijze laat horen, of het nou de Nederlandstalige track ‘Stormwind’, het The Templars achtige ‘The Getaway’ of de Badlands cover ‘Back In History’ is, dat melodie en agressie perfect te combineren is!

In mijn boekje behoort Razorblade dan ook tot de top van de internationale Oi! en ‘streetrock’ scene met ‘Days Of Glory’ als keihard bewijs. Met de muzikale groei die de band de afgelopen jaren heeft gemaakt, de huidige en solide line-up en het uitzicht op de aankomende releases (onder andere een 4 way split cd / lp met The Old Firm Casuals) voorzie ik dat Razorblade’s dagen van glorie nog lang niet afgelopen zijn. Sterker nog, ze zijn net begonnen!

Score: 89/100

<< Teenage Bottlerocket - Freak Out! Man from the South - Koblenz >>