Tenement Kids release show

09-10-12 04:38:00 / door pureandsimple / band: Tenement Kids / album: Tenement Kids - s/t (2012)

Tenement Kids release show

Ik ben laat. De EKKO staat al vol met kids met knotjes, snorren, weggeschoren zijkanten en de nieuwste H&M en Zara mode. Utrecht ziet er opperbest uit voor de release show van de beste ‘Nederlandse plaat’ van het jaar. Terecht.

Vanavond fungeerden Deacon en Paceshifters als voorprogramma. Gezien ik groot fan ben van de Supersuckers had ik de laatst genoemde graag aan het werk gezien. Deze gasten, net als Tenement Kids ook op het Suburban label, hebben een split met de ‘Suckers (alweer een tijdje uit trouwens) en ook hun album HOME van dit jaar kan ik best verdragen. Ik vind alleen de zang op plaat een beetje geforceerd overkomen (zie ook hun single Davis). Helaas heb ik ze, net als Deacon trouwens, moeten laten schieten in verband met een verjaardag.

Exact volgens schema staan de ‘Kids om 2200 op het podium. Voor wie de clou van de recensie van vorige week niet heeft gevat: de nieuwe Tenement Kids heeft niet zo heel veel meer met punkrock te maken, maar is desondanks de beste plaat van Nederlandse bodem van 2012. Ook voor ons punkrock liefhebbers. En vanavond staat in het teken van die plaat. Dus voor diegene die voor het oude Crucial Attack werk waren gekomen: dikke pech voor jullie. Maar voor zover ik kon zien zijn deze gasten allemaal massaal thuisgebleven. Slechte keus als je het mij vraagt. De orgcore, poppunk en rockers van anno nu zouden hier echt niet zenuwachtig van hoeven te worden. Diegenen die niet vies zijn van een goeie pot soul en rock’n’roll al helemaal niet. De nieuwe plaat van Tenement Kids is namelijk goed. En de show ook.

Waar sommige platen heel glad zijn opgenomen en live een rafelrandje nodig hebben om me te bekoren, heeft Tenement Kids dat nooit nodig gehad. Sterker nog: van mij mocht het zo nu en dan wel een beetje strakker. Wat dat betreft moet ik zanger Gijs Wilbrink een spreekwoordelijke veer in de poepert steken. Waar hij in het verleden er nog wel eens een actaafje links of rechts naast zat, komt hij vanavond uitstekend voor de dag. Ik gok dat er ook heel wat uurtjes oefenen aan vooraf zijn gegaan, maar dat hoor je in ieder geval terug. Sowieso staat de band als een huis vanavond. Waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat deze nummers de laatste tijd tot in den treuren zijn geoefend. Naast de basis van bas, gitaar en drums is het met name het tweekoppige achtergrondkoortje en toetsenist die de nummers van wat meer 'body' en soul voorzien. Deze combi werkt uitstekend en doet me bij vlagen denken aan The Solution (Hellacopters fans weten genoeg). De soulvolle nummers swingen en rocken aan alle kanten. De band heeft er zin in. Ook zonder een gezellig duw-en-trek pitje en Hot Water Music riffs.

Volgens mij komt de gehele nieuwe plaat voorbij. Nog even hoor ik volgens mij dat War Pigs van Black Sabbath wordt gemompeld, maar dat wordt (helaas) niet gespeeld. Het draait echt om de nieuwe schijf vanavond. Ik, en het publiek met mij, vind dat prima. Vrijwel aan het einde van de set wordt er nog een akoestisch nummertje met mondharp gespeeld. Dat had van mij niet gehoeven, maar het boeit niets. Een show van bijna een uur is voorbij voordat ik er erg in heb. En dat is, zeker met mijn spanningsboog, altijd een goed teken.

Al met al hoop ik dat de toetsenist, naar mijn weten afkomstig van Deacon, er voor vast bij zit. Want samen met het achtergrondkoortje, iets waarvan ik dan weer verwacht dat het niet iedere show wordt opgetrommeld, is dat echt een meerwaarde voor de Tenement Kids van 2012. Het heeft even mogen duren, maar deze show heeft onderstreept dat de nieuwe plaat echt het wachten waard was.