Cenobites interview

01-01-12 08:51:00 / door pureandsimple / band: Cenobites

Cenobites interview

Gezien ik nog niet helemaal klaar ben met mijn verslag van Groezrock zet ik alvast dit interviewtje met de Cenobites online. Dat had ik eigenlijk een week geleden al willen doen, maar het waren nogal drukke dagen. De Cenobites tour in Japen is door de narigheid daar niet doorgegaan, maar een mooi plekkie tussen de interviews hiero is in ieder geval voor de band een klein doekje voor het bloeden... Of niet... Whateverrrr. Hier zijn de antwoorden die Peter me gaf:

 

Waarom zijn jullie na al die jaren weggegaan bij Drunkabilly Records? Toch een typisch ‘billy label?
We hebben 3 cd’s op Drunkabilly uitgebracht en we wilden  “No Paradise for the damned“ op gaan nemen en konden niet tot een overeenkomst komen met Drunkabilly komen. We hadden ondertussen begrepen dat Rebellion records interesse had en hebben van Rebellion een goede aanbieding gehad. Dit heb ik aan Drunkabilly voorgelegd en deze gaf ons groot gelijk om met Rebellion in zee te gaan. Even goede vrienden hoor. Voor Cenobites is het denk ik ook beter dat we op een “niet typisch billy label” zitten.  In de Psychobilly- scene kent men ons al en dus  is het veel beter voor Cenobites  om in de punk –oi hoek te opereren.

Hoe kwamen jullie eigenlijk in contact met Wouter en Rebellion Records?
Rudo, onze gitarist zit bij Wouter van Rebellion in Razorblade, zodoende.  Er waren nog een paar opties, maar een label in Nederland is wel zo makkelijk qua communicatie enzo. Dan kun je nog een keer langs gaan en dingen bespreken zonder te hoeven mailen of bellen. Tekenen bij een label voor een paar platen is voor ons geen optie, dan gaat de spirit eruit, de lol eraf en de kwaliteit van de nummers achteruit. Wij zijn ons terdege bewust dat we het als band allemaal tof moeten blijven vinden, zonder dat we moeilijke verplichtingen krijgen zoals bedrag x per maand met Cenobites moeten verdienen ofzo. Onze wensen kwamen met de wensen van Rebellion overeen dus dat was snel duidelijk. De vinyl versie is overigens op het Duitse Bandworm label uitgekomen, zo hebben we in Duitsland ook de nodige aandacht om de release heen gekregen.

De plaat klinkt veel meer rock’n’roll. Was dit ook iets wat jullie specifiek wilden met de band?
Rock’n’roll zal er altijd wel in terug te vinden zijn, dat is toch wel de basis hoe je het ook went of keert. Is het niet door de schema’s dan is het wel door die klapperbas. We zijn wel bewust iets minder snelle nummers en iets  doordachtere  nummers gaan maken om de kwaliteit van de muziek te verbeteren. Voor de rest denken we er niet al te veel over na, als de sfeer goed is komen de nummers vanzelf en als we die allemaal tof vinden werken we ze uit tot een geheel. Dat kan van alles wezen daar we allemaal wel met verschillende ideeën aankomen.

Op jullie nieuwe plaat staan twee covers. Vanwaar ineens die covers? Hadden jullie niet genoeg eigen materiaal voor een volledige LP?
We speelden die nummers al en wouden deze zelf graag opnemen. Black metal was een reactie op gezeik over het feit of Cenobites wel of niet psychobilly zijn, vele puristen vinden ons té metal en daar kwam het idee vandaan om “ Black Metal” van Venom  te spelen, lekker nummertje. GG Allin is een held en helden verdienen respect.

Ik ken ook die Herman Brood cover, maar verder nog covers?
Ja zeker wel, we hebben tussen “Snakepit Vibrations” en “No Paradise for the Damned” een mini-cd uitgebracht “Blue Fandango “, welke was bedoeld als 7” met daarop covers van I reject, Die Nakse Bananen, Os Catalepticos en Brood (+ 2 eigen nummers).  Dat was meer een “ode aan..” verders vinden we het niet echt leuk om covers te spelen. We halen er niet veel voldoening uit.

Jullie lijken me een uitstekende band om een videoclip op te nemen. Ik weet niet of jullie dat ooit gedaan hebben of van plan zijn geweest, maar hoe zou ie eruit zien en zouden jullie er wat voor voelen om dat te doen?
We hebben een keer een videoclip opgenomen met Niels van de Cellar Zombies, welke op “Snakepit Vibrations” verstopt staat. Een clip opnemen zouden we zeker wel  willen doen, alleen de balans vinden tussen een beetje goede videoclip en de financiën valt niet mee.  Wat het is; als je er 2000€ voor uittrekt met het debiele idee dat je beroemd gaat worden enzo en je maakt een mooie “o wat zijn we funky” videoclip, wat dan? Dan sta je met een cd-achtig schijfje in je hand en die zou je dan graag op MTV of TMF willen zien? Als die boevenbendes van te voren zeggen dat ze ze uit gaan zenden wil ik het wel doen, maar ze zeggen waarschijnlijk dat je aan het gas kan met je filmpje! En dan ben je 2 rooien lichter en kan je op je laptop je eigen clip kijken. Voor op You-tube zou het misschien wel leuk zijn, maar dan nog vraag ik me af hoeveel je ervoor uit moet geven. Maar als er iemand ideeën heeft of graag een clip van en met de Cenobites wil maken hoor ik het graag hoor!
 

Tegenwoordig hebben allerlei muzikanten hun nummers omgevormd tot ringtones. Daar zit wellicht ook wel geld in?
Gast , schei uit met die onzin, we zijn een rockband!

Hoe kregen jullie Sparky in de studio om een riedeltje mee te blehren?
Sparky woont in de buurt en we vroegen hem of hij dat leuk zou vinden. Vervolgens is hij een avondje mee geweest naar de studio en heeft een nummer in staan zingen samen met Dimitri. Het was gezellig maar het was een doordeweekse avond dus we zijn niet losgegaan ofzo. Het loopt niet alle dagen uit de hand met die jongen hoor! Hahaha!

Tegenwoordig zeikt iedereen erover dat niemand meer platen koopt en dat het zo slecht gaat met de muziekindustrie.  Jullie zijn al een tijdje actief in de muziek en ik vroeg me af of jullie dat ook zo ervaren.
Ja, een beetje merk je dat wel, vroeger was je een hele band als je een (jaja!) een CD had gemaakt. Tegenwoordig vinden mensen cd’s onhandig en waarom zou je die kopen als je het gratis van internet kan plukken?! Een beetje rocker gaat toch liever bier halen voor zijn geld! Wij merken aan het feit  dat het veel langer duurt voor we een oplage hebben uitverkocht. Platenlabels kunnen dus ook minder toeschietelijk zijn met meebetalen aan studiokosten enzo, daar hun terugverdien periode te lang wordt. Interessante ontwikkelingen want hoe moet dat naar de toekomst toe?  Boevenbendes als Buma en dergelijke hebben er ook geen sluitende oplossing voor want het fenomeen nummers kopen op internet is volgens mij ook geen succes. Lp’s verkoop gaat relatief aardig en ik hoop dat dat verder toe zal nemen.

Ik merk dat ik steeds meer en meer oude bands ga draaien ipv nieuwe bands. Zijn er nog goede nieuwe Nederlandse/ internationale bands die de moeite waard zijn om te checken?
Ikzelf kom voornamelijk bands tegen als ik zelf speel en in mijn directe omgeving, maar bands als “Gewoon fuckin’ raggen”, ”the Firm”  ” All faith ends here”,  “Body bags”,  “Hofstad groep”, “Blues junkies”, “Sidewalkers”, “Bullshine” en de “ Stealers” natuurlijk bliezen mij toch wel omver, zeker de moeite om live te checken !
 
Steeds meer (punkrock gerelateerde) muzikanten doen van die akoestische rommel. Gaan de Cenobites dat ook nog eens doen?
Ik denk het niet. We hebben wel eens akoestisch proberen te oefenen maar dat ging hem zelfs al niet worden (hehehe). Nee, het moet wel hard zijn!

Reacties

(Geen reacties gevonden)

© copyright 2002 - 2017 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Adverteren - Contact - Crew