Dropkick Murphys - Signed and Sealed in Blood

02-01-13 16:10:00 / door pureandsimple / band: Dropkick Murphys / album: Dropkick Murphys - Signed and Sealed in Blood (2012)

Al jaren niet meer met echt plezier geluisterd, maar mij hoor je niet haten: Dropkick Muprhys is een gave band. Punt. Dat betekent niet dat ik het niet jammer vind dat het sinds Sing Loud, Sing Proud meer en meer the Pogues is geworden en minder en minder punkrock. Dat is heel erg jammer voor wie eigenlijk helemaal niet zit te wachten op een 21e-eeuwse versie van The Pogues, maar een uitstekende stap om meer mensen voor je band te winnen. En natuurlijk een goede zet voor de portemonnee. Ik betwijfel of er meer dan honderd man op deze band afgekomt als Al Barr er een tweede Bruisers van had gemaakt. Ik was zeker wel afgekomen op zo’n show, maar mensen als Jan Smeets en Matthijs van Nieuwkerk zouden deze band vast niet meer tippen als ‘leuk bandje’ in hun jaarlijstjes.

We wisten het al toen de eerst vrijgegeven single (Rose Tattoo) al semi-akoestisch was en daarna een kerstnummer (the Season's Upon Us) uitkwam: punkrock is een beetje uit het oog verloren. En het kleine beetje punkrock begint ook meer en meer de kant van de hardrock/ classic rock op te gaan lijkt het wel. Het maakt ook niet zoveel uit, want het is toch vooral veel inhaken-en-meedeinen met Signed and Sealed in Blood. Een nummer als Burn daargelaten.

Tja. Al die folk hoempapa, het idee van feestende normalo’s, het afschuwelijk lelijke artwork: “voor mij is het wel klaar,” dacht ik toen ik er aan begon. Maar toch is deze plaat (en de vorige ook trouwens) aan te raden voor iedereen die niet direct in blinde paniek raakt van het gebruik van een doedelzak. Het blijven sympathieke gasten, die sympathieke muziek maken en ook nog eens weten hoe je een prima liedje in elkaar moet draaien. Ik ben er, en dat zeg ik als groot punkrock liefhebber, zeker niet ontevreden over.

Score: 69/100

<< Evil Conduct - Working Class Anthems Bad Brains - Into the Future >>