Masked Intruder - s/t

11-01-13 11:01:00 / door pureandsimple / band: Masked Intruder / album: Masked Intruder - s/t (2011)

Masked Intruder - s/t

Masked Intruder speelt gimmicky bubblegum poppunk. Niks mis mee, maar dat is zooooo onorigineel dat je als band wel hele strakke liedjes moet schrijven én een beetje mazzel moet hebben. Dat laatste heeft deze band sowieso. En de liedjes zitten ook nog eens goed in elkaar. En het feit dat iedereen graag wil weten wie er achter de bivakmuts zit (en ze tevens gastzangers hebben) werkt ook positief voor de band.

Maar het klinkt eigenlijk wel een beetje suf: vier personen en de drie bekende/ herkauwde akkoorden. Noem het lijstje maar weer op: Ramones, The Queers, Screeching Weasel etc. etc. Maar om op te vallen doen ze alle vier de bandleden een bivakmuts op in een verschillende kleuren met bijpassende chuckies. Klinkt nog altijd een beetje suf, niet? Maar toch werkt het! En ik ben zeker niet de enige. Deze plaat is namelijk nog uitgekomen op Red Scare Industries, maar net als Cobra Skulls en genregenoot Teenage Bottlerocket is de band ondertussen verkast naar Fat Wreck. Dat zegt ook wel wat. Oprichter Toby Leg, die ooit zelf bij Fat Wreck Chords werkte en zijn collega Brendan Kelly (zanger/ bassist is bij The Lawrence Arms (die op Fat Wreck zitten)) zullen vast korte lijntjes hebben met Fat Mike. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Fat Mike deze band over zou nemen als er geen geld in zat.

Het kan even duren voordat je om bent. Tijdens mijn eerste kennismaking met de EP First Offence vond ik het allemaal verre van bijzonder. En trouwens ook veel te zoet. Toch is een nummer als Stick Em Up (ook op deze langspeler) wel direct in m’n hoofd blijven hangen. En dat is hoe ze je pakken! De nummers zijn extreem catchy, maar je kunt ze op de 1 of andere manier toch meerdere keren luisteren. Verder van 'vernieuwend' heb ik het in tijden niet gehad, maar soms hoeft dat ook niet. Voor de poppunk liefhebbers onder ons is dit zeker verplichte kost om even te checken.

Score: 72/100

<< Various Artists - Respect Your Roots Worldwide Snuff - 5-4-3-2-1…Perhaps?” >>