Strife - Witness A Rebirth

20-01-13 14:24:00 / door pureandsimple / band: Strife / album: Strife - Witness A Rebirth (2012)

Strife - Witness A Rebirth

Misschien is mijn collectie hardcore platen niet zo groot als die van Scott Vogel, maar ook ik heb een redelijke hoeveelheid aan 90ies old school hardcore in de kast. En van deze collectie was Victory Records, met bands als Cause for Alarm, Blood for Blood, One Life Crew, Run Devil Run en Shutdown, één van de hofleveranciers. Hoewel ik ook de mindere goden bij Victory Records met veel plezier luisterde (OS101, Grade, Electric Frankenstein, Grey Area etc.) bleef het oppikken van een band als Strife altijd achterwege. Strife was namelijk, net als All Out War en Earth Crisis, een beetje teveel metal voor mij. Niet dat ik als broekie geen goeie pot metal kon verdragen, maar een mix tussen metal en hardcore, zeker als er een krijsende stem bij kwam kijken, deed het niet zo voor mij. Daarom is mijn kritiek op deze comebackplaat misschien een beetje gek: Strife klinkt me net ietsjes te weinig metal. En dat zeg ik ondanks dat Iggor Cavalera (ex-Sepultura, Cavalera Conspiracy) achter de kit verschijnt op dit album!

Dat je als klassieke 90’s hardcoreband na 11 jaar afwezigheid een hele shitstorm over je heen krijgt, ook als dit de beste hardcoreplaat van het jaar was geweest, is nagenoeg onvermijdelijk. Je kunt het bijna niet goed doen. Teveel verandering en vooruitgang in het geluid zal niemand tolereren, teveel van hetzelfde zal als achteruitgang en overbodig worden bestempeld. Wat dat aangaat is dit eigenlijk een hele goede plaat geworden. De plaat ligt namelijk in het verlengde van het alom geprezen oude werk, maar toch niet zó hetzelfde dat er gepiept hoeft te worden door de mensen die zich hedendaagse hardcore-puristen noemen. Daarbij komen Scott Vogel van Terror (Look Away), Billy Graziadei van Biohazard (Never Look Back) en Mark Rizzo van Soulfly (In This Defiance) ook nog een handje helpen op de plaat. Altijd een plus.

Als iemand mij in 1999 had verteld dat ik in 2013 met groot plezier het jongste album van Strife zou luisteren had ik ze voor gek verklaard. Mja… Er gebeuren wel eens vreemdere dingen. Voor wie niet vies is van een ouderwetsche partij moshen kun je eind april in de Innocent aan je trekken komen tijdens de exclusieve NL show van Strife. Als de show op Groezrock wild genoeg is kom ikzelf daar wellicht ook nog even buurten.

Score: 69/100

<< Goodtime Boys - What's Left To Let Go Kurt Baker - Brand New Beat >>